Friday 17 January 2014

Gelagat Penjaja

Pagi semlm beli sarapan dr kueh2.. kami panggil kueh2 krn sambil naik motor menjaja jualannya dia jerit kueh.. kueh.. nasi lemak.. kueh.. Dia menjaja nasi lemak kosong.. nasi lemak, sambal ikan bilis, telur rebus, timun dan kcg tanah goreng.. dan 2 atau 3 jenis kueh sehari.. selalunya dua atau tiga drp karipap, kueh lapis, kueh lopes, kueh kasui, kueh koci, kueh sagu, pulut panggang dan pulut sambal.. lama dah dia menjaja.. dr sblm saya mai dok sini lagi.. Saya minta 5 nasi lemak dan 5 karipap.. dan saya confirmkan karipap ni 5 dua ringgit kan wp mmg saya dah tau harganya.. harga nasi lemak saya tak tanya.. saya dah biasa beli drpnya berbelas thn dr harga 60 sen sebungkus.. tp skrg saya tak pasti berapa harganya.. setlh lama juga tak membeli drpnya.. seringgit dua, seringgit tiga atau seringgit setgh.. sbb drp penjumlahan harganya selalu bila saya congak balik saya gagal dpt jawapan yg setara setiap kali.. So, semlm slps dia memasukkan 5 bungkus nasi lemak ke dlm beg plastik dan sambil memasukkan karipap pula ke dlm beg plastik yg lain.. dia tanya nak genapkan ke 10 ringgit tak.. Saya jwb blhla.. Bila masuk dlm rumah saya cek jumlah karipap yg diberi.. 6.. mmg saya dah agak dah.. Begitulah gelagat penjaja d kawasan perumahan saya ni.. penjual roti pun lbh krg sama je.. selalu menggenapkan ke arah yg melebihkan pembayaran customer.. cthnya kalu jumlah sbnr RM7.90 dibulatkannya jadi RM8.00.. Berbelas thn dah.. tp saya tak terkata apa.. dlm rasa mcm tak kena.. dlm fikiran.. eh tak blh mcm ni.. mana blh mcm ni.. tp dlm hati.. sabar dan redha je la.. kalau blh saya tak nak befikiran negatif..

No comments:

Post a Comment